donderdag 20 maart 2014

Stemmen, Fabergé-ei en een denktank

Fabergé-ei
Vandaag worden er in de politiek wonden gelikt, nederlagen geaccepteerd, genoten van de roes van de overwinning, nieuwe plannen gemaakt en oude overboord gezet.
Het kan verkeren. Het stemmen is voorbij.

Wat nog na zal klinken in de komende tijd is de klank en de intentie van de retoriek, de zondebok die er is gezocht en gevonden en de aangedragen oplossing.
Volgens mij is het niet zo heel moeilijk om een zaal vol opgepepte aanhangers die in "the mood" zijn en waar misschien ook nog wat alcohol gevloeid heeft te laten uitschreeuwen waar je om vraagt?
De zondebok. Af en toe schaam ik me een beetje om Nederlander te zijn en aan te moeten horen dat het allemaal aan "hun of hullie" ligt.
"Kom eens met menselijke en goeie oplossingen." was mijn eerste reactie.

Mijn tweede is het idee van een denktank of oplossingtank . Ik stel me zo voor dat er wel een aantal wijze mensen in dit land rondlopen die gezegend zijn met een behoorlijke stel hersens, een flinke dosis empathisch vermogen en veel liefde. Laten die nu in de komende tijd eens regelmatig bij elkaar komen om te overleggen, te discussiëren, te luisteren en te plannen. Volgens mij zou er dan verder gebouwd kunnen worden aan een prachtig en kleurrijk land.
Maar voor nu is het een beetje van: Holle vaten klinken het hardst en ego's oorverdovend.

Een van de meest mooie nieuwsitems ging gisteren over het ei. Het teruggevonden Fabergé-ei. Bijna een eeuw was het ei spoorloos verdwenen, in rook opgegaan, van de radar verdwenen.
In Amerika is het uiteindelijk opgedoken, een man kocht het voor 10.000 dollar en kwam er pas véél later achter dat het om het beroemde ei ging. Het ei van Fabergé (een Russchie goudsmid die leefde van 1846 tot 1820) was een cadeau van tsaar Alender lll aan zijn vrouw Maria Feodorovna.

Het ei is gelukkig weer terecht en inmiddels al doorverkocht voor de som van ruim 20 miljoen dollar.
Mooi? Ik vindt van wel, maar ook wel een beetje extravagant, potsierlijk en véél van alles. Wel met aandacht, kunde en vakmanschap gemaakt. Een meesterwerk.

Een vak leren, vakmanschap, goed onderwijs. Iets betekenen, eigenwaarde. Zelfvertrouwen en vertrouwen krijgen. Toekomstbeeld en vooruitzichten. Acceptatie.
Mooie items voor de denktank.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten