vrijdag 14 maart 2014

Humeur, humor en hotpants

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam 
Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat berichten die mensen op Facebook plaatsen de stemming en uiteindelijk het humeur van mensen, lezers, kunnen beïnvloeden.
Gelukkig blijkt ook dat een positief bericht meer invloed heeft dan een negatieve. Dat lijkt me dan weer mooi meegenomen.
Ook blijkt dat woorden als sad en happy en het tijdstip van het plaatsen, het weekend en feestdagen een andere werking te hebben op het humeur.

Ik kan het niet laten en heb het woord humeur even opgezocht. Humeur komt van het woord humores, latijn voor lichaamssappen. Het schijnt dat de oude Grieken lange tijd geloofden dat de gemoedstoestand van een mens werd bepaald door een balans van bloed, gele gal, zwarte gal en slijm. Het laat zich denk ik wel raden welk sapje wat beïnvloedde. In de negentiende eeuw werd er wetenschappelijk bewezen dat de oude Grieken het mis hadden.
Het woord humor schijnt ook afgeleid te zijn van het woord humores, ook wel weer grappig om te weten mocht je vanavond aan het trivianten slaan.

Humor. Gisteren liep ik met mijn zoon door de winkelstraat na een heerlijk kopje cappuccino op een terras. De zon scheen erop los, de mensen waren (net zoals wij) vrolijk en héérlijk uitgelaten. Onder het kletsen over van alles en nog wat passeerden we een etalage. In een flits zag ik vanuit mijn rechterooghoek dat er iets gebeurde.
Een jonge mannelijke etaleur stond half achter een etalagepop, hij was bezig haar aan te kleden. De sexy ogende vrouwelijke pop had nog niets aan het lijf behalve een piepkleine hotpants. En met piepklein bedoel ik ook écht piepklein, zo eentje maatje 36.
Met een stralende, een beetje verlegen en ongemakkelijk ogende, glimlach deed hij het laatste knoopje met moeite dicht.
Jammer, ik zou zo graag dat ene moment hebben willen vastleggen met mijn camera. Een gemiste kans, maar wel een leuk moment.

Mijn etalagefoto is er een van een hamer, rood en lijnen. Een stilleven, ook prima.

Ik wens je een humorvolle, fijne, zonnige en positieve dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten