maandag 31 maart 2014

Earth hour, reclame en minder is méér

Fotografie Mart van Zwam
Minder is méér! Dat is een gouden tip die al grijs is van ouderdom, maar die ik zelf al jaren hanteer en doorgeef aan mensen die me vragen wat ik van hun foto's vindt.
Minder op de foto laten zien, je beperken tot waar het nu eigenlijk om gaat. De essentie.
Met minder in beeld gaat de kwaliteit ervan omhoog.
Het werkt. Probeer het maar eens...

Heb je ook meegedaan aan de Earth Hour-actie van zaterdagavond? De oproep kwam van het Wereld Natuur fonds Een uur je lampen uit doen en voor even leven bij kaarslicht.
Het was donker en gezellig. Genieten van flakkerende vlammetjes en natuurlijk aandoend licht.
Een mooi en waardevol moment om even te mijmeren en stil te zijn.

In de middag van diezelfde dag maakte ik een foto van een reclamebord. Er staat zo op het éérste gezicht geen reclame op, maar dat is maar schijn. De reflectie van het bord in de sloot is die van de achterkant, aan de voorkant stond wel degelijk een boodschap.
Maar wat wil ik er nu eigenlijk in deze context mee uitdrukken?

Minder is méér. Misschien zouden we het met een beetje minder kunnen doen. Minder reclame, minder consumeren, minder afval. Minder ruzie, overvallen, agressie, discriminatie, oorlogen willen we natuurlijk ook allemaal. Kortom, minder van datgene wat niet zo goed voor ons is?
Diep van binnen weten we als mens wel wat goed, minder goed of ronduit slecht is. Maar de verleiding is soms zo groot.

Minder is niet per definitie slecht toch? Al lijkt het er soms op dat we met z'n allen niet minder mógen. De economie moet bijvoorbeeld vooruit, mag niet stilstaan of nog erger.
Ik kan me nog herinneren dat er tijdens de economieles flink op werd gehamerd dat "Stilstand achteruitgang" betekent.
Maar stel je eens, al is het maar voor een kort moment, voor dat we zouden minderen? Misschien een enge gedachte, maar kan dan de kwaliteit van leven omhoog schieten zoals de aandelen van een bedrijf met een gouden toekomst die haar eerste beursgang heeft?
Misschien wel het overdenken waard.

Gisteren probeerde ik al zappend te ontsnappen aan de reclame's op t.v. Ik sprong op de commerciële kanalen van de één naar de ander, maar helaas. Er was op die kanalen geen escape. Mijn hebberigheid werd geactiveerd. De aandrang om naar een winkel te rennen of online te shoppen stuwde mijn versnelde kloppend hart en consumentenbloed.
Koop mij, wil mij. Je kunt niet absoluut niet zonder. Het waren bijna religieuze boodschappen.

Uit liefde voor jezelf en elkaar minderen? Niet eens zo'n gekke gedachte.

Fijne dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten