vrijdag 29 november 2013

Meer, minder en de ontmoeting

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
Minder is meer. Dat is in de fotografie een mooie waarheid. Het beeld kan sterker en interessanter worden naarmate er minder op staat.
Weg met al die overbodige dingen, storende elementen, gedoe en poespas.
Het asfalt, een witte streep en de schaduw van een paal met twee verkeersborden eraan bevestigd.
En meer is er voor dit beeld niet nodig. Nu nog de titel toevoegen: De ontmoeting van streep en schaduw.
De titel geeft een zekere lading en tenslotte opstuwende waarde.

Het leven kan soms ook zo makkelijk zijn. Minder is meer. Geen toeval dat ik deze, door mij bijna vergeten, foto tegenkwam toen ik mijn fotoarchief doorspitte.

Ik ben een mooi en interessant boek aan het lezen, het gaat over "Statusangst". De angst om je status en positie te verliezen. De schrijver, Alain de Botton, omschrijft de angst, waar het vandaan komt, hoe het ontstaat en werkt. Een knappe geest die Alain, hij heeft het als filosoof maar mooi in de smiezen waar het nu uiteindelijk om gaat. We willen graag liefde en zijn tegelijkertijd ongelofelijk bang om het weer te verliezen. De liefde. Onze allergrootste schat.

Gisteren deed ik even mijn dagelijkse boodschappen bij het winkelcentrum in mijn buurtje. Verbaasd keek ik rond en zag dat de koorts weer was toegenomen, de kerstkoorts.
De aanbiedingen en aanprijzingen om vooral dit en dat te kopen nemen, met het oog op de naderende kerst en oud en nieuw, toe. Sausjes voor bij het kerstdiner, champagne en lekkere wijn.
De lidl, mijn beetje "Man bijt hond winkel" heeft zelfs een aparte afdeling ingericht wat ze Delicieux noemen. Mooi en stijlvol.

Thuis gekomen speurde ik even naar dat mooie woord Delicieux en zag op de website van de lidl een link naar de voedselbank.
Mijn mond viel een beetje open door wat ik las. Via een link kan ik een heuse cupcake doneren aan de voedselbank. En nog wel in een leuke geschenkverpakking. Kost me maar € 1,99..!!

Ik weet nog niet zo goed wat ik van dit initiatief vind, ben er nog op aan het kauwen. Maar mocht je liefdevol willen doneren dan volgt hier de link: https://www.lidldelicieux.be/nl/voedselbank

Ondertussen kijk ik genietend van een kopje koffie, zonder cupcake maar met een plakje ontbijtkoek, naar de ontmoeting van streep en schaduw. Minder is duidelijk meer.
Het lijkt zo simpel? Maar is het dat ook wel?

Ik geloof dat ik het verhaal van "het meisje met de zwavelstokjes" nog een keer ga herlezen.

Fijne liefdevolle dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten