zaterdag 12 juli 2014

Rennen, Rennie en een vers gemaakt broodje

Verbeelde ik het me nu of waren er veel meer mensen aan het vliegen en rennen? Gisteren liep ik alweer in het centrum. Terwijl ik al kijkend, genietend en loerend als een tijger op een bankje zat, wachtend op fotografische scoringsmomenten, zag ik allerlei hoofden naar beneden gericht.
De zon of beter gezegd de ontbrekende zonnestralen vanwege het filter van een wolkendeken heeft direct consequenties.
Het schijnt zelfs zo te zijn, dat is ooit wetenschappelijk onderzocht, dat als een weerman of weervrouw het heeft over een aankomende depressie er mensen zijn die daar sterk op kunnen reageren. Schijnbaar blijft die informatie sterk op de voorgrond.

Ik zag dus meer koppies naar beneden, snelle doorstappers en bijna rennende voorbijgangers. De sfeer van de dag ervoor met meer dan voldoende zon was anders, leuker, gezelliger. Gisteren was het bedrukter en het voelde klam aan.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat er bij mensen vakantiestress in de lucht hing. De laatste dingen regelen, kopen, inpakken en niet vergeten. Er gaan vandaag ook bosjes mensen op pad om te ontspannen en de interne accu op te laden. Even helemaal niets en plat op het zonnige strand. Of misschien wel juist alles willen zien, geen moment missen. Maar volgens de berichten eerst je storten in de periferie van de file.

Terwijl ik zo naar de alsmaar voortgedreven mensen kijk en het eruit ziet alsof er iemand op ze jaagt, ze opdrijft, hoor ik Herman van Veens donkere stem "Opzij, opzij, opzij...".
Maar ook de onvergetelijke woorden van Ramses: "Laat me, laat me...ik heb het altijd zo gedaan."
Een van de definities van periferie is trouwens buitenkant of rondom een centraal punt. Kan het centrale punt je eigen ik zijn? Woorden zijn gevormde sleutels.

Ik heb gisteren wel een paar redelijke foto's gemaakt. Bij de Etalage van de Hema stond ik even stil. Mijn tijgers-blik viel op "vers gemaakte broodjes". Verwarring.
Broodjes gemaakt door vers personeel? Hoe maakt men broodjes? Worden die gebakken, belegd of zoiets? Reacties zijn van harte welkom...

Thuisgekomen en genietend van een glas wijn, muziek op de achtergrond en de pannen op het vuur zat ik nog even in mijn mijmer-modus. Zen, rust, weelde en vooral géén haast.
Maar even later werd ik toch weer even gekieteld door mijn inspiratievinger, dacht ik aan mijn schrijfnotities en de reclame voor het product Rennie.
Rennie heeft op mij de uitstraling van een snoepje in een doordrukstrip. Makkelijk, lekker en handig. Volgens de reclame zet Rennie "overtollig maagzuur om in water en andere lichaamseigen stoffen. Je maag is zo weer rustig."

Ik heb onthaast en al even gewandeld door de wereld van Youtube. In een Engelse commercial hebben ze het over een "Happy tummy" tenminste wanneer je Rennie gebruikt. In Zweden zeggen ze "Lindrar snabbt och effektivt."

Rennie. Gewoon een kwestie van nie renne...en de tijd nemen om rustig en relaxed een vers gemaakt broodje te eten.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten