maandag 7 april 2014

Pillow Fight day, toevalsgenerator en het leven

Wat was ik gisteren graag in New York geweest. Of in Londen, Berlijn of Boekarest.
Waarom? Gisteren was het "International Pillow Fight day" In the big Apple gingen duizenden mensen, al dan niet verkleed als superhelden of stripfiguren, met elkaar een kussengevecht aan.
Héérlijk, een kussengevecht is goed voor het bewegen en voor de lachspieren. Ik kan me nog wel een gevecht of wat herinneren tussen mijn broers en mij en jaren later met mijn kinderen.
Kunnen we dat in Nederland volgend jaar ook organiseren? Lijkt me een supermoment!

Ik weet niet waarom maar moet opeens sterk denken aan dobbelstenen. Komt dat omdat ze zo mooi rollen? Vanwege het een toeval op welke kant ze terechtkomen? Of is er méér?

Ondertussen heb ik het even opgezocht. Het schijnt dat de dobbelsteen als ding en vorm al zo'n slordige 5000 jaar bestaat en dat de oudste dobbelsteen ooit in Iran is gevonden.
Het spel dobbelen (oud-Frans; doble= dubbel) is het spelen met dobbelstenen en het toepassen van een toevalsgenerator. Een toevalsgenerator is een instrument dat, of een methode die, toevalsgetallen produceert. Een toevalsgetal is weer een aselect getal tussen twee grenzen, waarbij ieder getal tussen die grenzen een evengrote kans maakt te worden getrokken.
Volg je het nog? Ik niet, ik haak al snel af. Toeval en dobbelstenen...

Misschien dacht ik aan een soort symbolische overeenkomst tussen dobbelen en het leven zelf. Of misschien dacht ik wel aan het verschil tussen die twee.
Dobbelstenen zijn kubusvormig en hebben afgeronde hoeken, dat rolt zo lekker. Het leven heeft een vorm die je zelf creëert. Het leven op zich is maakbaar, kneedbaar, vormbaar. En de scherpe kantjes? Die kunnen we zelf afvlakken.
Het leven is geen toeval, maar heeft een bedoeling.

Mocht je vandaag een (gecamoufleerde) toeval tegenkomen, trap er niet in. Niets is toeval. Dingen gebeuren omdat het zo moet zijn. En kansen zijn er om te ontvangen.
Misschien een kwestie van een levensgenerator die toeren maakt?

Ik wens je een energie- en kansvolle dag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten