dinsdag 15 maart 2016

Haast, passie en een hete adem

Edwhs. Ik kreeg gisteren een email met daaronder grt. Grt, meer niet. Het kon er nog net vanaf. Grt stond natuurlijk voor groet, dat snapte ik ook wel. Maar vond, en vind het nog steeds, een beetje karig. Misschien had de persoon haast? Was de energie op? Trok er iemand aan zijn jasje? Ik bleef met wat vragen zitten, maar besloot het maar zo te laten. Te laten voor wat het is. Grt, punt uit.

Edwhs. Zal wat lastiger te ontcijferen zijn? En daarna was het stil. Gisteren ook de vermoeide maestro Reinbert de Leeuw zien dirigeren? Het was bij 'De wereld draait door' (DWDD...). Even daarvoor sprak hij nog honderduit over Bach en de Matthäus Passion. Over de snelheid en het ontbreken van een metronoomgetal in de partituur. Vond ik boeiend. Het ontbreken van een richtlijn kan af en toe veel goeds opleveren denk ik. Iedere dirigent kan vanwege het ontbreken van er zijn of haar (waar zijn de vrouwen...?) tanden op stuk bijten. Want wat is snel en wat is langzaam? Behalve de interessante en open vraag hoorde ik ergens in de ruimte Chronos, God van de meetbare tijd, in stilte lachen.

Het kan ook zijn dat ik me dat laatste heb verbeeld. Misschien was het wel een soort van dat de wens de vader van de gedachte is. Zoiets dergelijks.

Reinbert oogde vermoeid. Had gisteren ook de generale repetitie achter de rug, zo verklaarde hij. Ik zag hem een beetje verontschuldigend kijken. Maar Matthijs moest door. Geen tijd te verliezen. Er stonden nog wat vragen open en er moest nog een stukje worden gespeeld. De zichtbaar vermoeide maestro putte uit zijn reserves, herpakte zich en ging staan.

Het programma denderde voort. Als een hogesnelheidstrein. Een trein die de hete adem van de reclame in haar nek voelt. De show must go on. En economische vooruitgang duldt geen tegenspraak.

Vandaag maar weer eens luisteren naar Johann Sebastiaan en zijn Matthäus. En er de tijd voor nemen. Gewoon omdat het kan en omdat het voedzaam is. En omdat Kairos, god van het geschikte ogenblik, me gunstig is gestemd.

Dus mijn innerlijke metronoom gaat op langzaam. Ik laat me niet opfokken, zo heb ik me althans voorgenomen. Niet door Matthijs, niet door de reclame en zeker niet door afkortingen.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten