maandag 14 maart 2016

Supersonntag, de boekenweek en van God los

Supersonntag. Dat was het gisteren zéker wel, om maar even in te haken bij onze oosterburen en het motto van onze Nationale Boekenweek (12-03 t/m 20-03). Een mooie lente zon, beetje fris en er was opkomst. Niet alleen in Duitsland, waar het een dag was van deelstaatverkiezingen, maar ook in ons land trokken dagjesmensen er massaal op uit.

'Was ich noch zu sagen hätte. Dauert eine Zigarette und ein letztes Glas im Stehn.' Tja die woorden kunnen hele volksstammen met gemak opdreunen. Het liedje is nu al zo vaak gedraaid dat het onderdeel is geworden van ons Nationaal Bewustzijn. "Und für eure Geduld, wenn's mehr als eine Meinung gab." Is één van de prachtige zinnen uit de best gemakkelijk mee te zingen tekst.

Om maar even bij de boekenweek en mooie woorden te blijven? Wat dacht je van Secularisatie? Snel naar de betekenis ervan gezocht kwam ik op 'het onteigenen van bezit van de Kerk'. Het woord kwam voorbij in verband met een onderzoek over hoe en hoeveel mensen in ons land nog geloven. Zelfs het aandeel mensen dat zichzelf spiritueel noemt is gedaald van 40 naar 31 procent. Het geeft te denken.

Van God los. We zijn met z'n allen aardig op weg. De titel slaat overigens ook op een film, een televisieprogramma en een boek. Ik moet er drie keer nee op antwoordden. Niet gezien en niet gelezen. Of ik zelf van God los ben? Oh ja, al jaren. Ik geloof wel dat er meer is dan dit, maar geloof ook in bedoelingen, liefde en het grote Universum. En ik geloof in vrijheid, ruimte en leren.

Terug naar de mooie woorden? Lethargisch. Moest ik ook al opzoeken, terwijl het misschien voor de hand ligt wanneer je het woord zou lezen zoals gebruikt in een kopje voor een artikel. 'Lethargisch Ajax verzuimt koppositie over te nemen na gelijkspel tegen NEC'. Of moet je daar de wedstrijd voor hebben gezien om het woord Lethargisch op waarde te kunnen schatten?

Ajax, Godenzonen worden ze ook wel liefkozend genoemd, was onverschillig, futloos, gevoelloos, inactief, onverschillig, ongevoelig en passief. Zijn niet mijn woorden. Ik vond het gewoon een aantrekkelijke wedstrijd. Ook best spannend en af en toe een genot om naar te kijken. Maar ja, NEC is dan ook een club uit Nijmegen en eerlijk is eerlijk...ik ben ook niet vies van enig chauvinisme.

Kijk zo levert de Boekenweek weer iets aardigs op. Drie mooie woorden, zin in vakantie na de Franse klank van het woord chauvinisme en het voelen opborrelen van de passie in verband met Supersonntag en de Lente.

Om maar een paar vragen voor te zijn? Nee, ik ben geen liefhebber van optredende BN'rs in The Passion. Binnenkort is het zover. Dan gaan ze weer los. Op daken en in straten. En bij de EO. Ik ben de reclame op de televisie nu al beu. Kortom, ik ben op deze manier van God los.

'Was ich noch zu sagen hätte. Dauert eine Zigarette und ein letztes Glas im Stehn.' Poëtische woorden maar dan wel graag, anno 2016, buiten. Rest me nog om jullie een fijn restant van de Boekenweek te wensen met veel mooie woordontdekkingen, verhaallijnen, non- en fictie. Je hebt nog zeven dagen om het gratis boekenweekgeschenk te ontvangen. Zeven dagen lijkt niet veel maar er zijn mensen die beweren dat je in zeven dagen ook een wereld kunt scheppen. Dus wat is tijd?

Fijne Supermaandag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten