zondag 6 maart 2016

Frozen, Beatrijs en lieve Mart

"Waarom gaat Frozen van Netflix af? Zal mijn dochter erg verdrietig van worden", twitterde een behoorlijk verongelijkte vader. Ik las het bericht op de pagina van de NOS en verbaasde me over zoveel ophef. Er hoeft maar iets te gebeuren of mensen klimmen tegenwoordig direct in de pen. Spreekwoordelijk gesproken dan want in dit geval komt het erop neer dat er (te)snel wat toetsen worden ingedrukt. Maar goed, er was kennelijk een groot probleem.

De serie Frozen schijnt bij kleuters en hun ouders razend populair te zijn en Netflix is nu de boeman of tijdelijke kop van Jut. Volgens het nieuwsbericht zijn de rechten gewoon verlopen en besloot Netflix om te stoppen met uitzenden. Het gevolg laat zich dus raden. Hevig en zwaar teleurgestelde kleuters en wanhopige en zeer boze ouders. Tja hoe leg je dit zachtjes, rustig en met veel liefde aan je kinderen uit? Lijkt mij een hele klus. Mochten ze er niet uitkomen hoe het aan te pakken dan is het bekijken van een uitzending met in de hoofdrol Super-Nanny Jo Frost misschien een behulpzame tip?

Een ander item dat op internet voorbij kwam bevatte een vraag. Hoe ga je om met vrienden die ongevraagd de stekker van hun mobiele-telefoonoplader in het stopcontact pluggen? En vrienden die gewoon vragen naar het wachtwoord voor de aanwezige WiFi? Hoe pak je dat aan?

Zulke vragen beginnen bij de Trouw altijd met Lieve Beatrijs. Het is dan ook aan haar gericht. Ik ken Beatrijs uiteraard niet persoonlijk, maar moest even denken aan "Vraag het Mona" uit het verleden. Ja, sorry, ik ken mijn klassiekers. Die Mona, een wat oudere en wijs overkomende vrouw stond vroeger in de Story en een tijd lang was dat, samen met de Telegraaf, het enige leesvoer in ons ouderlijk huis. Dus vandaar.

Een andere behulpzame vrouw, ook uit een ver verleden, was ooit Klazien uit Zalk. Klazien sprak een dialect dat er niet om loog, was wijs en overspoelde Nederland met allerlei verschillende kruidendrankjes. Ze heeft zelfs een aantal bestsellers op haar naam staan. Nederland kocht de boekjes niet alleen maar vrat ze bijna op. Ach Klazien. 76 is ze uiteindelijk geworden. Klazien was niet alleen wijs en kruidig maar bezat voor de televisie ook een x-factor die er niet om loog.

Misschien een handige tip voor de zondag? Gewoon zeggen dat de stroom is uitgevallen en een spelletje doen. Vinden kinderen héél erg leuk. Of bouwen met Lego of Duplo. Verkleedspelletjes om de fantasie te prikkelen, daar zijn ze ook gek op. Verder zijn er nog verstoppertje of tikkertje. Heb je al aan iets met een bal gedacht?

Voor de volwassenen die s'avonds op bezoek komen? Gewoon zeggen dat de stroom is uitgevallen, kaarsen laten branden, de wijn inschenken en een goed gesprek opstarten. Je zult zien dat het een top-avond kan zijn. Succes en veel plezier!

Nog heel even en ik kan mijn eigen hulpprogramma starten. Wie weet doe ik het ook nog. Filmpjes op YouTube en een aantal bestsellers in de boeken toptien?

"Lieve Mart" zou kunnen. Of "Beste Mart". Dat mag ook.

Fijne zondag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten