zondag 31 augustus 2014

Glansrijk, een naam en een beker

Voetbal, Glans, Daily Blind, Beeld en Coaching, Fotografie Mart van Zwam
De glans van een naam. Gewapend met een paraplu om me te beschermen tegen de verwachtte regen stapte ik van mijn fiets en zocht ik naar een leeg plekje tussen rijen andere fietsen. Het was zaterdag, de dag voor sport en ontspanning.
Een Range Rover. Het grote glimmende zwarte gevaarte met een glanzende gril voorop stopte bij het hek van het sportcomplex. 
Het is een sportcomplex waar een combinatie van sport te vinden is. Voetbal en hockey. Een meisje gehuld in trainingspak en met een lange paardenstaart stapte van de hoogte naar beneden op de grond. Ze daalde af. Een Range Rover heeft nu eenmaal een grote op en instap.
Mijn ogen scanden de omgeving, ze waren op zoek naar mijn zoon. Er was een voetbaltoernooi in volle gang. Voetbalshirts, rugnummers en kreten van een doelpunt gaven het landschap kleur en vorm. Een enkele cornervlag stond er een tikkeltje tijdelijk verlaten bij.

Het voetbalveld. Sommige velden zijn van kunstgras maar mijn voorkeur gaat meer voor het echte. Ik kon het niet laten om even met mijn vingers het groen te strelen en daarna de geur van mijn vingertoppen te ruiken. Gras, gekort gras, pas gemaaid, en vochtig van de regen.

Het was druk. Op allerlei velden waren wedstrijden te zien. En zo te zien ging het ergens om. Er werd gespeeld om eerste in de poule te zijn en de uiteindelijke beker in ontvangst te mogen nemen. En wat is er mooier dan uiteindelijk met je team zo'n glanzende beker in de lucht te houden en het uit te schreeuwen van plezier? De zoete smaak van overwinning. Voor even je te voelen als winnaars van de Champions League. Dat gevoel.

Ik zag mijn zoon bij de kleedkamers. We kletsten wat over de transfer van Daley Blind naar Manchester United en de bijbehorende miljoenen. Wat zal Danny, zijn vader trots zijn. Manchester United, de naam klinkt. Als speler geeft het je naam een extra glans. De rest van de spelers liepen ondertussen naar het veld en ik liep achter het geluid van de klinkende noppen aan.
Er waren verschillende voetbalschoenen te zien in zwart, wit of sprankelende felle kleuren. Op de website van Nike las ik achteraf namen als Magista, Mercurial, Hypervenom en het mooie Tiempo. "Dare to Atack" staat er als extra verkoopregel bij die laatste naam vermeld.

Max speelde als laatste man, was het slot op de deur en veegde zijn deel van het veld schoon. Zijn wapperende lokken, lengte en lange benen maakten  indruk. Als een Daley Blind beschermde hij zijn keeper.
Uiteindelijk won het team met glans de beker.

De glans van een naam.
Danny zal héél trots zijn op zijn zoon. Waarschijnlijk is ie net zo trots al ik ben.

Fijne zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten