donderdag 28 augustus 2014

Expositietip: Robert Zandvliet Stones & Sketches in De Pont Museum Tilburg

Robert Zandvliet

Stones & Sketches
tekeningen en schilderijen
30 aug 2014 - 4 jan 2015

Voor het eerst toont Robert Zandvliet een minder bekende kant van zijn kunstenaarschap: een keuze uit de honderden tekeningen en schetsen die voorafgingen aan een serie of een enkel doek. Door zijn compromisloze werkwijze in de uiteindelijke doeken is het van belang dat hij vooraf heel goed uitzoekt hoe een compositie moet worden: “Ik zorg dat ik een bewustzijn heb van hoe het beeld op het doek vorm moet krijgen. Dan maak ik heel veel schetsen en dan schilder ik  het twee of drie keer zodat het helemaal in mijn fysiek zit.”

Voor diegenen die bekend zijn met de schilderijen van Robert Zandvliet is het kijken naar de series tekeningen vooral een hernieuwde ontmoeting met oude bekenden, zoals de filmdoeken, highways, marines, maanlandschappen, het weggetje tussen de korenvelden van Van Gogh en de studio van Picasso. Die herkenbare periodes en motieven uit zijn oeuvre zien we ook terug in One Hundred Views, een schets van vierentwintig meter breed die hij rechtstreeks op de muur zal aanbrengen. “Een schets op schilderijformaat”, zoals hij het zelf beschrijft.

Bron en lees verder...www.depont.nl/nc/tentoonstellingen/programma/detail/pers/robert-zandvliet-2/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten