dinsdag 26 augustus 2014

Een middenplakker, een soort van en doping voor het haar

Stenen, Nijmegen, Beeld, Coaching, Mart van Zwam
De middenplakker. De wat..?
Dat schijnt dus een automobilist te zijn die op de middelste rijstrook blijft rijden terwijl er links en rechts van hem nog banen vrij zijn. Een soort wie van drie en dan neem ik de middelste maar. Tegen beter weten in dus doorgaan terwijl er geen andere kip (of in dit geval andere auto) op de weg te bekennen is.

Weer iets geleerd. ik hoorde het woord in een programma wat laat zien hoe mensen die een verkeersovertreding veroorzaken worden aangehouden. Hup, auto aan de kant, boete uitschrijven en min of meer verplicht een filmpje bekijken van de zojuist gemaakte overtreding. Vermaak met een vleugje opvoedkunde. Hoe meer een automobilist tekeer gaat des te grappiger lijkt het filmpje.
De aangehouden man riep ook nog zoiets van:: "Jij hebt een soort van gelijk.." tegen een politieagente die wel van wanten wist. Een soort van. Ik kwam niet meer bij, de agente maakte allerlei varianten van een soort van en ik wilde maar één ding, het pleit was beslecht. Ik wilde de afstandsbediening.

Een soort van. Voordat ik al zappend in dat hilarisch stukje opvoedkunst viel hoorde ik daarvoor nog een andere kreet. "Proef nu de smaak van géén suiker en géén toegevoegde zoetstoffen." Ook leuk. Maar wat proef ik dan?
Even later kwam "Doping voor het haar." nog net even voorbij. Is het net een beetje rustig in de wielrenwereld en hebben we de laatste jaren al aardig wat helden zien sneuvelen en van hun voetstuk horen vallen, komt er iemand op het idee om shampoo doping voor het haar te gaan noemen. Zouden ze nu meer flacons gaan verkopen?
Het onderliggende signaal zou kunnen zijn dat doping best wel goed is als een soort van. Zo'n boodschap kan meer in ons onbewuste gaan zitten dan ons misschien lief is.

Vandaag zijn hier de middelbare scholieren weer begonnen. Ik zag zoekende brugklassers en behulpzame ouders, uitstekende fietsen vanwege de hoeveelheid regen in de kofferbak en een file voor de school.
De vakantie is voorbij. Het gewone leven is begonnen als een soort van bijzonderheid.

Fijne dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten