zondag 10 augustus 2014

Bereikbaar, Rosetta en een Pussycat

Nijmegen, Waalkade, Lijnen, Fotografie Mart van Zwam
Hoe is het nu? Ik hoorde het en zag zijn landingsgestel uitklappen en Mus een feilloze landing maken op het uiterste puntje van de leuning. "Mager maar gezond." was de impuls die ik kreeg om terug te zeggen. Dat kwam dan weer omdat ik een half uurtje daarvoor iemand dat tegen een ander had horen zeggen in de supermarkt als antwoord op dezelfde vraag.
Maar in plaats daarvan kwamen er uit mijn mond de woorden heel en gevolgd door goed, want zo was het ook.

En of ik nog nieuws had? Mus had glimmende pretoogjes.
Ik vertelde hem dat ik s'middags bijna was aangereden door een mobielende fietser, of moet je nou zeggen fietsende mobieler? Ik ben een beetje in dubio welke van de twee nu het meeste klopt en de lading dekt .
Terwijl de woorden in dubio door mijn hoofd schoten realiseerde ik me dat ik de woorden kende, de betekenis ervan aanvoelde, de woorden gebruikte maar geen idee had hoe ik er ooit was aangekomen. Na snel opzoeken blijkt het uit het Latijn te komen. Het is een Latijn begrip. In dubio, twijfelen, twijfelachtig of bij twijfel. Grappig dat ik schijnbaar meer Latijn ken dan ik dacht.

"Ooit...", zei ik tegen Mus en zag dat hij verwachtingsvol mijn kant opkeek na het startwoordje ooit alsof er iets wereldschokkend aan zat te komen. "Ooit.."
En ik vertelde hem van de vertegenwoordiger die ik lang geleden sprak tijdens een bakkie leut. De man was boos, pissig en moest duidelijk even iets aan me kwijt. Zijn baas had een autotelefoon in de bedrijfswagen laten installeren zodat hij bijna continue bereikbaar zou zijn. Weg vrijheid, altijd bereikbaar en oproepbaar. Ergens rustig koffie drinken was er niet meer bij zei hij zuchtend. Klote baas. Hij moest er duidelijk nog aan wennen.
En dat was een jaar of tien voordat we met z'n allen voorzichtig aan de mobiel gingen, vertelde ik erbij om mijn verhaal kracht bij te zetten.

"Het leven is in beweging." zei Mus, keek me lachend aan "En jullie lijken soms sneller te willen dan het leven zelf"
"Kijk." zei Mus en boog zich zich naar me toe. "Ik ben een vlieger maar ook een vlieger met een beperkte energiecapaciteit. Dat betekent dat ik goed in de gaten moet houden wat ik nog kan en hoeveel. Doe ik dat niet en ga ik diep, te diep, in mijn reserve dan stort ik neer of kan ik niet meer en ben ik zo een gemakkelijke prooi voor hen die me willen eten." Ik keek hem begrijpend aan. Mus is helder in zijn uitleg, daar zit geen woord Latijns bij.
"Dus..." zei Mus. "Ik zal moeten voelen om op tijd en op een veilige plek te landen om me op te laden zodat ik even later weer opgeladen verder kan. Logisch toch?"

Ik dacht na zijn woorden aan het onderzoek wat er is gehouden onder vakantiegangers. Het blijkt dat WIFI een must is en een voorwaarde kan zijn voor het kiezen van de vakantiebestemming. En verder werd duidelijk dat 15 procent van de werknemers voor de baas gewoon bereikbaar is. 28 procent van de vakantiegenieters checkt zéér regelmatig de e-mailbox. Het kan verkeren.

"Heb je nog meer nieuws?" vroeg Mus.
In gedachten hoorde ik Tom Jones zingen die het had over een Pussycat en What's new.

Ik vertelde Mus van de sonde Rosetta die tien jaar onderweg was om in een baan van een komeet te geraken en dat wetenschappers deze week in een euforische stemming zijn geraakt omdat het allemaal zo wonderlijk goed lukte. Rosetta, een mooie naam, een mooie klank.
Omdat ik nieuwsgierig ben naar de naam Rosetta zocht ik het even op. Rosetta is genoemd naar de Steen van Rosetta. In 1799 vonden mensen de steen in de buurt van de Egyptische plaats Rosetta. De steen vormde een belangrijke sleutel in het ontcijferen van Egyptische Hiërogliefen.

"Waarom lach je?" vroeg Mus. Ik keek hem lachend aan en vertelde van een deuntje wat ik me kan herinneren. Iets over Rosetta en  are you better?
Ik ga het opzoeken.

Fijne zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten