woensdag 17 juli 2013

Beeldvergiftiging oplopen.

Al spittend in mijn "externe harde schijf archief" kwam ik deze afbeelding tegen, ooit op een avond gemaakt met mijn mobiele telefoon.
In deze tijd van financiele crisis en een haperende en stagnerende economie, worden we gedwongen om bepaalde keuze's te maken. Bezuinigingen vliegen ons om de oren, daar weten we ondertussen alles van.
Mensen zijn het vaak meer niet dan wel met elkaar eens. Het lijkt ook veel gemakkelijker en simpeler om het niet met elkaar eens te zijn, misschien is dat wel onze tweede natuur geworden. Of zit het in ons bloed, onze manier of systeem van leven?
Het is volgens mij nu een tijd van bezinnen en (her)ijken. Als je het leven zou zien als een weegschaal dan is het wel handig om goed geijkt te zijn, dan weet je waar de nul zit en de balans tussen positief en negatief. Tenslotte zoeken we ook allemaal naar een juiste balans die past.
Dus wat willen we met z'n allen? Zullen we een poging wagen het eens te worden? :-)

Terug naar het beeld. Een reclameposter van Ola ijsjes. Op het eerste gezicht misschien onschuldig en je krijgt zin in ijs, zeker met dit warme weer vandaag.
Verder kijkend dan ons toekomstige ijsje groot en lekker is zit er wel meer in het beeld. Kijk je mee? Ik zal een poging wagen om een opsomming te geven.
Links een jongetje, met in zijn handen een grote kartonnen afbeelding van een koekje. Je kent ze wel, best lekker, maar o zo verantwoord en met een lage "gezellig" gevoelswaarde. Hij kijkt met een wat sip gezicht naar het jongetje wat rechts in beeld zit, die met dat heerlijke waterijsje van Ola. Het jongetje rechts lacht niet naar hem, maar trekt een lange neus. Ik wel en jij lekker niet!
Moeder links, heeft een jurk aan met bloemen erop en leest in haar tijdschrift. De jurk die ze draagt versterkt het beeld dat ze niet slank is, een grote hoeveelheid van de stof bolt op terwijl ze zit. Haar haar is donker en opgestoken, paars truitje aan en een grijs vestje die haar schouders bedekken.
Moeder rechts heeft blond haar, niet opgestoken. Een strak zittend truitje, een geel gekleurd topje eronder, ketting om haar hals, lichte strak zittende broek, rode schoenen met een hakje. Ze kijkt met haar ogen half dicht naar het ijsje wat ze vasthoudt en lijkt weer een lik (!) te gaan nemen.
Het jongetje rechts, lange spijkerbroek en blond haar.
Wat is nu de boodschap van de reclame? In het ijsje zitten minder calorieen dan in zo'n schijnbaar verantwoord koekje, je wordt er kennelijk niet dik van als je zo'n ijsje eet. Dat beeld wordt door de blonde moeder bevestigd. Maar de raket lijkt ook wel sexy t.o.v. het koekje, dat nemen we dan maar mee in ons onderbewuste. Raket staat tenslotte ook voor stoer en spanning. Raketten gebruik je in tijden van oorlog en wapengeweld.
Keuze's en afwegingen die we met z'n allen maken. Wat willen we?
Mooi woord; beeldvergiftiging oplopen...
Ik ben benieuwd wat jullie vandaag op gaat vallen in de reclame.
Fijne dag!                






Geen opmerkingen:

Een reactie posten