donderdag 27 juni 2013

Idee en behoefte.


Idee. We verstaan onder idee: Een al dan niet, meer of minder, oorspronkelijke gedachte. Een specifieke gedachte die iemand op een gegeven moment en in een bepaalde context heeft. Volgens Plato, de leerling van Socrates, zijn ideeën alleen geestelijk te ervaren en zijn het eeuwige, onveranderlijke oerbeelden van de dingen die zich bevinden in de hogere ideeënwereld. Ideeën staan voor het hogere zijn.  
Het goede wordt doorgegeven door het handelen. De dingen die, wanneer ze ideeën afbeelden, hebben deel aan de ideeën.
Wat ik me soms afvraag is waar ideeën toch vandaan komen? Zelf heb ik ze met regelmaat als ik onder de douche sta, zo grappig en bijzonder.
Best mooi om eens te vragen hoe dat bij anderen werkt? Wanneer krijg jij ze? En hoe?

En dan de behoefte, waar komt dat vandaan? Waarom wil iemand, ik ook, zich op een bepaalde manier beeldend uitdrukken?
Neem als voorbeeld eens het beeld van "The Venus of Willendorf", gevonden in 1908, Oostenrijk. Ongeveer gemaakt tussen 24.000 en 22.000 jaar geleden!
Stel je eens voor; je leeft in een nogal primitieve tijd en je hebt nog nooit, nooit van je leven een "beeld"gezien. Geen beeldhouwwerk, schilderij, tekening, foto, logo of andere beelden, niets van dat. En plotseling krijg je een impuls om een stuk steen te pakken en net zo lang aan de slag te gaan totdat er een figuur ontstaat dat op een vrouw lijkt, met alle kenmerken. 
Kwam er soms een signaal uit de kosmos? Waren mensen op dat moment eraan toe om zich uit te gaan drukken? Was de tijd rijp?






  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten