Posts tonen met het label Singing in the rain. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Singing in the rain. Alle posts tonen

dinsdag 5 november 2013

De beste, waarde en voelen

mart van zwam
Fotografie Mart van Zwam
Mart, wat is de beste foto die je ooit hebt gemaakt? Die vraag heb ik in het verleden wel vaker gehad. Mensen maken graag rijtjes van beter, duurder, sneller enz.
Maar steevast is dan mijn antwoord: De foto die ik nog niet heb gemaakt!
Ja toch? Wanneer ik nu al de beste foto zou hebben gemaakt, nooit meer beter, indrukwekkender, bijzonderder zou kunnen, dan kan ik er wel mee stoppen. Einde van het werk en de camera aan de wilgen.

Nee, altijd beter en indrukwekkender willen en de honger drijven me voort en voort op het pad der beelden. En er is nog zoveel bijzonders om vast te leggen. En, ik zeg er trouwens ook meestal bij dat mijn werk nog niet in het Rijksmuseum hangt.
Ja, ik zou graag willen dat er één of meerdere foto's of andere kunstuitingen van mij zouden komen te hangen, eerlijk waar. En met liefde zou ik dan, bescheiden als ik ben, alle lof in ontvangst willen nemen.
Laat me dromen. En bescheidenheid siert de mens, zeggen ze. Maar op mijn beurt zeg ik dan, onbescheidenheid geeft hem ook kleur.
Stijl is ook zoiets grappigs. Maar welke stijl heb je dan? Ik heb géén idee, het is ook niet belangrijk.
Ik zoek in waarde en niet in een stijl.

De Veluwe, November 2011. Een boom, een paard, lucht, sneeuw en voorgrond.
Her en der verspreide stenen. Links in het beeld een groepje stenen. Twee witte strepen in de lucht die richting paard wijzen. Het paard heeft haar hoofd gebogen en plukt wat aan het schamele gras.
Dingen die er niet toe doen, geen aanvullende waarde hebben, staan ook niet in beeld. Het is leeg en koud, maar tegelijkertijd is er een natuurlijke warmte. Niet qua aardse temperatuur, maar qua energie.
Stilte, even niets zeggen, denken of vinden. Luisteren naar wat je niet hoort.
Voelen.

Fijne dag.

   

zondag 13 oktober 2013

Gene Kelly, gehuil van de wind en het ritme van de regen

Regen , regen en nog meer regen.
Vandaag lijkt het een regenachtige dag te gaan worden. Ik ben hartstikke benieuwd hoeveel mensen vanochtend, tijdens het openen van hun ogen en terwijl ze al de regen horen kletteren, denken: "Gadverdamme, het regent..".
Het gevoel is er, de toon is gezet in mineur.
En wat dan? Laat je je dag daardoor negatief beïnvloeden of zelfs verpesten of wat ga je doen? Tenslotte hebben we altijd zelf een keuze, al zijn we ons dat niet altijd bewust.
Je zou, gewapend met een paraplu en laarzen aan, naar buiten kunnen gaan en je even Gene Kelly kunnen wanen. Lijkt me bijzonder leuk om te zien en voor mij als fotograaf zou het geweldige foto's opleveren!

Mocht je toch besluiten om niet naar buiten te gaan om te gaan dansen in de regen, dan is het genieten van de muziek van "Singing in the rain" een goeie optie. Een stuk of tien keer achter elkaar luisteren, meezingen en op de maat van de muziek een paar dansbewegingen maken.
Dit gegarandeerd goed werkende medicijn werkt super en is uitermate aanstekelijk. Héél wat beter dan wat de farmaceutische industrie ons graag wil laten slikken. Het is minder schadelijk en ook nog eens veel goedkoper! Tel uit je winst in deze tijden!

De herfst is de periode van het meer binnen zijn. In jezelf, in je lichaam, in je huis. Daar is niks mis mee.
Dat zijn gewoon natuurlijke wetmatigheden. Onze keus hoe we ermee om willen gaan en hoe we ermee van doen willen hebben, dat is belangrijk om even bij stil te staan.
En morgen? Morgen schijnt misschien wel weer de zon, wie weet.

Je zou natuurlijk ook kunnen besluiten om je partner eens diep in zijn of haar ogen te kijken en de boel de boel te laten. Samen luisteren naar het imposante gehuil van de wind en het ritme van de regen is hemels.

Fijne Zondag.