dinsdag 7 oktober 2014

Doordrukstrip, van je welste en de kosten

Mijn met vingers druk ik de pilletjes één voor één uit de doordrukstrip. Doordrukstrip. Het woord is een mooi woord. Een strip. Wanneer je aan de achterkant drukt dan vallen de pilletjes aan de voorkant uit hun beschermende verpakking. Het is soms, met een nog niet al te wakker en fris hoofd, een gefriemel van jewelste en once in a while valt er dan ook eentje op de grond en kan ik die niet meer terug vinden. Een tijdje terug zat er ook al eentje verstopt in de mouw van mijn badjas.

Sinds kort is de verpakking van de medicatie verandert. Oh, wat ik slik is niet iets om zorgen over te hebben. De medicatie is bedoeld om mijn schildklier aan de gang te houden, die werkt gewoon te traag. Mijn schildklier is mijn kachel zo heeft een internist me ooit uitgelegd, die houdt mijn lijf en mij dus aan de praat.

De pilletjes zitten dus sinds kort in een andere verpakking. Waren het eerst van die kleine bruine apothekerspotjes die ik keurig in de glasbak kon laten glijden, nu is de verpakking een doordrukstrip geworden. Dat veranderen van verpakken komt, volgens de apothekersassistente, de kosten ten goed. Het schijnt dus goedkoper te zijn. Of te worden? In mijn nota's heb ik het verschil namelijk nog niet teruggevonden.

Een doordrukstrip. Terwijl ik het ene na het andere pilletje met water als glijmiddel inslik vraag ik me voor een kort moment af hoe ik die kleine krengetjes er over pakweg een jaar of dertig uit die verpakking moet zien te frummelen. De gedachte en de vraag laat ik maar snel van me afglijden en oplossen in de lucht. Dat zien we dan wel weer. Misschien heb ik tegen die tijd wel een huisrobot tot mijn beschikking. Dat lijkt me wel een gaaf ding. Als liefhebber van een goeie science fiction film lijkt me dat wel wat.

Het wordt de hoogste tijd voor het ontbijt en een vers kopje koffie. Wanneer ik mijn tekst herlees ga ik namelijk weer twijfelen.
Is het nu van je welste, van jewelste of vanjewelste? En is science fiction, sciencefiction of science fictionfilm wel correct geschreven?

Ik ga het opzoeken. Straks.

Fijne dag vandaag.

Mart van Zwam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten