maandag 27 oktober 2014

Bakken, eindig en een koekenpan

Zo, de zomertijd is weer voorbij. Alle klokken die niet automatisch zijn aangepast heb ik gisteren weer terug gezet op de originele tijd. Alles is gewoon weer bij het oude. Meestal duurt het bij mij weer een paar dagen voordat ik eraan gewend raak alsof mijn tijdsritme even hervonden moet worden, maar dat gaat zoals elk jaar wel weer lukken.
Ik ben benieuwd wie ik in de komende dagen als eerste met een diepe zucht hoor uitspreken dat "het nu weer zo veel vroeger donker is..". Misschien in het voorbij gaan op de markt of in de supermarkt terwijl ik geduldig in de rij sta te wachten? We gaan het zien.

Heel Holland Bakt. Oftewel, het programma is klaar. De tijd is om. Gisteren heb ik er nog een klein stukje van gezien. Ik kan me voorstellen dat het programma een succes is en er bijna twee miljoen mensen naar kijken. Gewoon, simpel, geen excessen, aanstellerij of gedoe. Een mooie zonnige locatie, een grote tent, een glimlachende Martine Bijl en een aantal mensen die hun best doen om er iets heel lekkers en moois van te maken. Ik moet zeggen dat het water me af en toe voor in de mond stond. En dat terwijl ik van te voren al zo heerlijk had gegeten.

Alles is eindig. Ik heb helaas een koekenpan buiten moeten zetten. Het kon echt niet meer. De antiaanbaklaag liet samen met de steel los. De pan was op. Uitgebakken. Einde van een zijn pannentijd. Ik heb hem buitengezet omdat ik nog niet weet of ie nu in de vuilniszak kan of dat ik 'm bij het oudijzer moet aanbieden?
Ik moest hem wel buitenzetten anders had ik er nooit afscheid van genomen. De pan is gevoelsmatig gekoppeld aan herinneringen. Eieren, vlees, pannenkoeken of gebakken aardappels. Er is veel lekkers in gebakken.
Maar de pan heeft ook het opgroeien van mijn kinderen meegemaakt. Qua lengte vlogen de centimeters er bij de kinderen aan terwijl de pan haar best deed om van de aangeleverde grondstoffen iets heerlijks te bakken. Aan tafel waren er gesprekken en gelach terwijl de pan om de hoek in de keuken meeluisterde en hoorde dat het goed was.

Alles is eindig. Heel Holland Bakt is klaar, de winnaar is bekend en een koekenpan ligt buiten te wachten op het vervolg. Bij mij ontsnapt er een zucht. Het is nu s'avonds alweer zo vroeg donker...

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten