vrijdag 25 juli 2014

Rozen, bewust-modus en een fles wijn

Folders, flyers, bibliotheek, Nijmegen
De rozenstruik toont zich dankbaar door mij zeven rode rozen te schenken.
Mijn tuin is in de afgelopen tijd een prachtige inspiratiebron. Er staat al héél lang een rozenstruik in mijn tuin maar die deed het niet zo best, lange kale takken en af en toe een bloeiende roos. Maar nu ik een paar weken geleden rondom de struik het een en ander gesnoeid en zelfs weggehaald heb begon de struik opeens enorm uit te lopen en nieuwe knoppen te krijgen. Nu staat de teller dus op zeven nieuwe mooie rode rozen.
De boodschap van de natuur is helder en duidelijk. Een rozenstruik heft ruimte en licht nodig en een beetje zorg en aandacht.
Volgens mij gaat dat ook op voor mensen, een mooi moment om even bij stil te staan. Stilstaan, uitblazen en even in de bewust-modus zijn.

Terwijl ik gisteren genoot van het licht, de warmte van de zon en de gratis en voor niets bijgeleverde grijze en zwarte schaduwen fietste ik met een prettige aanvoelende cadans richting het centrum. Het is een vreemde gewaarwording dat wanneer je zelf gas minder gas geeft en je je gemak ervan neemt, als het kan tenminste, dat dan de rest van het verkeer zoveel sneller gaat. We gaan snel. Wij mensen hebben haast.
Op zich natuurlijk geen groot nieuws, dat weten we allemaal al. Maar ik vraag me soms al zittende in mijn bewust-modus af waar we met z'n allen naar toe willen? En, niet onbelangrijk, in welke staat van zijn?

Gisteren kwam ik in de stad een oud-cursist tegen waarmee ik al snel in gesprek raakte. Uiteraard ging het over fotografie en beeld. Wat ik met die fotoserie "Op zoek naar de vorm.." wil? Mijn bedoeling?
Tja, een bedoeling. Ik heb geloof ik wel een bedoeling al kan die nog alle kanten op schieten. Maar zeker is wel dat ik mezelf bewust wil laten ervaren, proeven en voelen. Anderen daarin laten delen is mooi meegenomen en als dat hen de ogen opent dan is dat helemaal beeldend in orde.

"En jij?" vroeg ik hem. "Fotografeer je veel?"
Zijn antwoord was er een met een ondertoon van teleurstelling. Geen tijd, te druk en teveel aan zijn hoofd. Hij vond het reuze jammer. Maar ja wat doe je eraan?
Ik vertelde hem van mijn rozenstruik en het resultaat. "Misschien is het voor jou tijd om te snoeien, ruimte en plaats te maken?" Hij keek nadenkend.
"Goeie voornemens zijn soms niet toereikend. Voornemens kun je skippen en overboord zetten. Misschien is het tijd voor actie. Dus trek een overall aan als een soort actieheld-outfit en ga heldhaftige dingen doen." Ik werd aangekeken alsof hij water zag branden.
"Wedden om een fles wijn dat het resultaat gaat opleveren?"
  
Een briljant idee, dit ga ik vaker doen. Ik heb altijd al een wijnkelder willen hebben...

Alvast een heel fijn weekend met véél ruimte en rust.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten