donderdag 11 december 2014

Managen, representant en een liefdebank

Ik ben nog een beetje aan het bijkomen maar met koffie, wat relaxen en passende muziek op de achtergrond en soms op de voorgrond moet dat wel gaan lukken. Er is altijd vooruitgang en dat is ook een levensbedoeling denk ik.
Ik was gevraagd om mee te doen als "Representant" voor een systeemopstelling. Een systeemopstelling is een variant van de bekende familieopstellingen. Ik kan helaas niet uitweiden over het hoe en wat, want wat daar hoort hoort daar, maar wel mijn ervaring daarvan proberen te delen.

Als representant stond ik voor het management. Afwisselend en soms tegelijkertijd voelde ik me lijfelijk moe, gespannen, geïrriteerd, onbegrepen, onder immense druk en niet gezien. Stekende hoofdpijn en aan de grond vastgeplakte voeten in schoenen die niet vooruit konden komen werden aangevuld door gespannen uitvallen naar verschillende medewerkers. Een oprecht gevoel voor de zorg ten aanzien van cliënten werden gedwarsboomd en geterroriseerd door de druk van het geld.
Een van de energie slurpende kanten van het representant zijn en te voelen is het zuiver proberen te scheiden. Wat is van mij, wat hoort bij mij en wat is van die ander? In de opstelling van gisterenavond dus de managers.
Vanochtend voel ik een behoorlijke dosis compassie voor de mensen die de boel managen. Het lijkt mij in deze tijd niet makkelijk en bij tijd en wijle zal de druk groot zijn.
Beslist, ik zou bijna zeggen dat het zo moest zijn, geen toeval dat die systeemopstelling juist gisteren plaatsvond. Tenslotte is dit de tijd van het uitzoeken van zorgaanbieders, vragen, voorwaarden en bepalingen. Mag ik mijn eigen dokter kiezen? Wat wordt er vergoed? Je zou er gespannen van kunnen worden of in een opbrandingsfase terecht kunnen komen. Maar gelukkig is er nog de farmaceutische industrie, die kunnen in deze tijd vlot leveren denk ik zo.
Volgens mij is het geen slecht idee om in onze maatschappij de druk van de ketel af te gaan halen in plaats van de deksels van "apothekerspotjes"..?

Na dat laatste woord te hebben geschreven heb ik opeens reuze zin in een partijtje ouderwetse scrabble. Gewoon het bord op tafel en gezellig de hersenen hun werk te laten doen. En ondertussen lurken aan een kopje warme choco is ook al niet verkeerd. Over ontspanning gesproken...?
De managers. Ik denk ook aan de managers die bij de banken managen. Maar ook de mensen bij de verschillende voedsel en kledingbanken die op hun manier managen.
Misschien is er nog een variant mogelijk? Ik heb nog letters en leg ze liefdevol op het speelbord. "Liefdebank".
Hoeveel punten is dat waard?

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten