zaterdag 24 januari 2015

Brillo, spierballentaal en het huishouden

Ik had mijn laatste Brillo al verbruikt en de verpakking was al een paar weken bij het oudpapier beland dus ik moest wel nieuwe kopen. Brillo, misschien ken je het wel? Van die schuursponsjes met zeep erin zodat het goed schuurt maar geen krassen maakt. Brillo. Hoe oud is dat merk wel niet?

Terwijl ik op zoektocht ga naar de leeftijd kom ik meer informatie regen. Ik dacht kennelijk al die jaren dat het van oudsher een Nederlands product is? Hoe kom ik daar nu bij?

Brillo is ontwikkeld in 1913 in New York. De naam Brillo komt uit het Latijn  en betekend bright. Okay, weer wat geleerd. De ouderwetse verpakking van Brillo ademde voor mij altijd degelijkheid en openluchtmuseum.

In ieder geval ging ik gisteren dan ook maar langs een Blokker winkel. Na een gezellig gesprek met een nieuwe klant en haar wens naar enkele glamourfoto's, bright en glans is dan wel toepasselijk in dit relaas, stond ik voor de Blokker. Ik was al een tijd niet meer geweest, eerlijk gezegd mijd ik die winkel zoveel mogelijk, en keek ik mijn ogen uit. De Blokker was gerestyled. De winkel was een tijd geleden een ware metamorfose toebedeeld. Zo aan de uitstraling en gedaantewisseling te zien had het ook wat gekost.

De handige huishoudhulpjes, poetsdoeken, glasservies, pannen en potten, magnetrons en mixers stonden op schappen en stellingen alsof het kleding in een moderne boetiek betrof. Het interieur was opgewaardeerd, het zag er cooler uit en meer van deze tijd. Mijn sfeerbeeld van tegeltjes met volkswijsheden, snuisterijen, olielampjes en wc-eend bestond al jaren. Sufheid en praktische oplossingen zonder passie gingen wat mij betreft hand in hand met droog en nuchter.

Ja het is mooi. Maar wat ik nog wel mis in de vernieuwde Blokker is een lounge en chill deel. Ik zou er zo graag een hoekje willen waar je lekkere cappuccino kunt drinken, verse muntthee of desnoods een gezond detox-sapje. En een loungestoel of bank waar ik in stilte kan mijmeren over wijsheden als "God schiep de vrouw, maar wie schiep de man", "Wie niet werkt zal niet eten" of een van mijn alltime-favorites "Van het concert des levens krijgt niemand een program".

Brillo is veranderd in Mr.Muscle. Het kartonnen doosje is nu een plastic bakje geworden en is af gesloten met een afdeklaagje wat op aluminiumfolie lijkt. Schuursponsjes heten voortaan ook Mult-Use Soap Pads. Ouderwetse degelijkheid heeft spierballentaal gekregen.

ik heb gerestyled
jij hebt gerestyled
hij heeft gerestyled
wij hebben gerestyled
jullie hebben gerestyled
zij hebben gerestyled

Maar verder is alles nog bij het oude en moet het huishouden gewoon gebeuren.
Punt uit.

Fijne zaterdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten