vrijdag 26 september 2014

Kantelpunt, verbonden en tam zijn

We gaan dus meedoen. Op een nieuwspagina las ik dat Nederland militair gaat meedoen aan de internationale strijd tegen Islamitische Staat. Het kabinet gaat zes F-16's inzetten die beschikbaar zijn voor luchtaanvallen op IS in Irak. De eerste militairen zijn al weg en volgens minister Hennis van Defensie kan het team over een week al operationeel zijn.

We gaan meedoen. Toen ik het bericht hoorde zag ik in gedachten jongens met een Tom Cruise achtige  uitstraling al kauwgom kauwend in een cockpit stappen, de deksel of hoe zoiets ook mag heten, dicht doen en zich ready maken voor een take off. Op de grond van het vliegveld zwaaide Kelly McGillis gekleed in een strak zittende spijkerbroek ze met een witte zakdoek uit. Beelden van oorlog en geweld hebben soms een opwindende lading en filmmakers maken daar graag gebruik van.

We gaan meedoen. We mengen ons in een strijd die, dat is de verwachting, een jaar zal gaan duren. 250 mensen gaan samen met zes F-16's en twee van die vliegende exemplaren als reserve op pad.
Gisterenavond ving ik op de televisie voor het slapen gaan nog een laatste glimp op van onze minister van defensie Hennis.
Volgens mij hebben we nog nooit zo'n boeiende en aantrekkelijke minister van Defensie gehad. En ze is ook nog de allereerste vrouw op die belangrijke post. Aan tafel kon zij feilloos uitleggen over het hoe en het waarom van deze missie, glashelder en duidelijk. Ik kon haar volgen, begreep het wel. Wat moet dat moet, willen we hier veilig kunnen leven. Maar tegelijkertijd werd ik afgeleid door haar blonde haar, haar ogen en lippen. Misschien ga ik vandaag de beelden nog een keer terugkijken maar dan met het geluid op uit?

Oorlog, vrede en de kantelpunten. Vanochtend dacht ik terug aan de ontmoeting tussen de Vos en de kleine Prins.
"Ik kan niet met je spelen." zei de Vos "Ik ben niet tam." De kleine Prins verontschuldigde zich en vroeg wat dat woord betekende? "Dat is een nogal vergeten woord." zei de Vos. "Het betekend verbonden."
"Jij bent voor mij maar een klein jongetje als alle andere kleine jongetjes en ik heb je niet nodig. Ik ben voor jou een vos als alle andere vossen. Maar als je me tam maakt, dan zullen we elkaar nodig hebben. Dan ben je voor mij enig op de wereld en ben ik voor jou enig op de wereld..."
De kleine Prins knikte bevestigend en begrijpend.

Volgens mij hebben we elkaar gewoon een beetje nodig.

Fijn weekend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten